خانه / انگیزشی و الهام بخش / با چرا شروع کنید
خلاصه کتاب با چرا شروع کن از سایمون سینک در کافه کتاب

با چرا شروع کنید

درباره کتاب

تابه حال از خود پرسیده اید که چرا بعضی از شرکت ها و کسب وکارها موفق تر هستند و این موفقیت برای آنها مدام تکرار می شود؟ این سوالی است که برای سایمون سینک ( Simon Sinek ) ، نویسنده، سخنران انگیزشی و مشاور بازاریابی نیز پیش آمده بود. در دنیای کسب و کار اهمیتی ندارد که چه کاری انجام می دهید بلکه این که چرا آن کار را انجام میدهید از اهمیت برخوردار است. پس بیاید نگاهی به این خلاصه کتاب در کافه کتاب بیندازیم تا بدانیم چرا باید با چرا شروع کنید !
سایمون سینک در کتاب با چرا شروع کنید (یا رهبر الهم بخش کسب و کار خود باشیم) که در سال ۲۰۰۹ پس از انتشار در لیست پرفروش ترین کتابها قرار گرفت به بیان این که چرا و چگونه رهبران بزرگ و موفق کاملا بالعكس سایرین هستند می پردازد. این افراد ابتدا با مشخص کردن چرایی بخصوص خود، هدف را تعیین کرده و با الهام بخشی به افراد گروه خود به سمت دستیابی به موفقیت حرکت می کنند.

این خلاصه کتاب مناسب چه کسانی است”

  • مدیران و رهبرانی که میخواهند کارمندانی با انگیزه و مشتریانی راضی داشته باشند.
  • کارآفرینانی که به دنبال راه اندازی کسب و کاری محبوب هستند.
  • افرادی که میخواهند سر از راز موفقیت بیشتر برخی نسبت به دیگران درآورند.
  • تمام افرادی که به دنبال ایجاد انگیزه در دیگران هستند.

درباره نویسنده

سایمون سینک یک فرد بسیار خوش بین می باشد که معتقد است ما می توانیم با هم یک آینده‌ی بسیار روشن بسازیم. او به رهبران سازمان ها می آموزد که چگونه الهام بخش افراد باشند.

ایده های سایمون سینک تاکنون در بسیاری از مجامع، از افراد کنگره‌ی آمریکا گرفته تا سفیران کشورهای خارجی و بسیاری از شرکتها و سازمان ها از جمله هالیوود و پنتاگون نقل قول شده است. او در دانشگاه کلمبيا مشغول به تدریس می باشد و کمی هم به هنر علاقه‌مند است!

معروف ترین آثار سایمون سینک، سه گانه او است که به ترتیب متشکل از کتاب های چرایی خود را بیابید، با چرا شروع کنید (که با نام رهبر الهام بخش کسب و کار خود باشیم هم شناخته می شود) و رهبران آخر غذا می‌خورند است.

با مطالعه این کتاب می آموزید:

چگونه یافتن «چرایی» کسب و کارتان، شما را به موفقیت می رساند؟

سایمون سینک (Simon Sinek)، نویسنده کتاب با چرا شروع کنید»، یک نویسنده، سخنران انگیزشی و مشاور بازاریابی آمریکایی است. وی تا کنون چندین کتاب نوشته و به چاپ رسانده که اولین آنها همین کتاب است. او برای تحریر این کتاب، به مطالعه زندگینامه و عملکرد رهبران موفقی همچون استیو جابز، برادران رایت و مارتین لوتر کینگ جونیور پرداخته است.

سینک در کتاب خود تلاش دارد بین این رهبران بزرگ و شیوه رهبری شان ارتباط برقرار کند. همچنین با مطالعه و بررسی زندگی طیف گسترده ای از بزرگان، به دنبال کشف راههای الهام بخشی و ایجاد انگیزه در کارمندان است.

او پس از مطالعات فراوان بر ریشه رفتارهای انسان، توانسته به نظریه ای دست یابد که زندگی میلیون ها نفر را دگرگون کرده است.

چرا برخی سازمانها و رهبران آنها، نوآورتر، تأثیرگذارتر و سودآورتر هستند و مشتریان وفادار زیادی دارند؟ چرا برخی می توانند بارها و بارها طعم شیرین موفقیت را بچشند و چه رازی در موفقیت های پیاپی آنها نهفته است؟

برای این که بتوانید جواب این سوالات را بیابید و خودتان نیز در کسب و کارتان موفق شوید و مشتریان وفادار فراوانی داشته باشید، مطالب این خلاصه کتاب را از دست ندهید. به کمک مطالب این خلاصه کتاب، شما هم می توانید رهبر الهام بخش کسب و کار خود باشید!

در این خلاصه کتاب به پرسش های زیر پاسخ داده می شود:

  • برای انگیزه بخشی به افراد سازمان، «پاداش» مناسب تر است یا ایجاد درک عمیق از کار» در آنها؛
  • راز موفقیت شرکت اپل (Apple) چیست؟
  • چرا تاکتیک «یکی بخر، دوتا ببر!» در بلندمدت جواب نمی دهد؟

اگر «چرایی» کارتان را بیابید، از آن نهایت لذت را خواهید برد

آیا دوست دارید کاری را انجام دهید که عاشقش هستید؟

از هر کسی این سوال را بپرسید، به شما پاسخ «مثبت» می دهد. همه دوست دارند کاری را انجام دهند که از آن لذت می برند. اما در واقعیت، اغلب افراد حتی نمی توانند تصور کنند که مشغول انجام کار مورد علاقه شان هستند. در نظر آنها، «کار» و «شغل» یعنی انجام یک سری وظایف خسته کننده و کسب درآمد کافی برای گذران زندگی.

آنها تصور می کنند تلاش برای رسیدن به شغل رویایی شان وقت تلف کردن است، گرچه می دانند که یافتن آن، زندگی شان را دگرگون می کند!

اما آیا واقعا چنین چیزی غیرممکن است و امکان ندارد که همه افراد بتوانند شغلی را پیدا کنند که به آنها احساس رضایت می دهد؟ البته که اینطور نیست! همه ما می توانیم کاری را پیدا کنیم که از انجامش لذت می بریم. برای یافتن چنین کاری بهترین راه این است که ببینید چه چیزی شما را به وجد می آورد و به آن عميقا باور دارید.

شما به یک چرایی نیاز دارید؛ هدفی که به زندگی تان معنایی عمیق تر ببخشد و هر چیز دیگری را از اولویت خارج کند.

شما اگر در کارتان بهترین هم باشید و عملکردی عالی داشته باشید، تنها زمانی می توانید احساس رضایت واقعی را تجربه کنید که «چرایی» تان را بیابید. این موضوعی است که سایمون سینک به شخصه تجربه کرده است. او پس از چند سال تجربه کاری موفق در حوزه مشاوره بازاریابی و تبلیغات، متوجه شد که انرژی و انگیزه ادامه کارش را ندارد و به هیچ وجه از کارش احساس رضایت نمی کند.

علایق و مطالعات شخصی اش در زمینه رفتارهای انسان، به او نشان داد که «چرایی» مهمترین عاملی است که افراد را وامی دارد کارهای خاصی را انجام دهند. او به این نتیجه رسید که پیش از شروع هر کاری باید چرایی خود را یافت و این نتیجه گیری را در زندگی خودش اعمال کرد. او به جست وجوی «چرایی منحصر بفرد» خودش پرداخت و توانست آن را بیابد. با یادآوری خاطرات گذشته، متوجه شد که او همواره در میان جمع، الهام بخش دیگران بوده و آنها را تشویق کرده است تا به خواسته ها و اهدافشان برسند. بدین ترتیب، او فهمید که چرایی اش «الهام بخشی» به دیگران است.

بنابراین، او تصمیم گرفت در تمام جنبه های زندگی، از جمله کارش، چرایی اش را به کار ببندد، الهام بخش دیگران باشد و به نحوه‌های مختلف به آنها کمک کند تا چرایی خود را بیابند.

هر کسی می تواند چرایی منحصر بفرد خویش را بیابد و برای این کار به معجزه یا شانس نیاز ندارد. اگر شما چرایی خود را بیابید، به طور خودجوش به دیگران انگیزه می‌دهید که آنها هم چراییشان را پیدا کنند، این زنجیره الهام بخشی ادامه پیدا می کند و کم کم، می توانید زندگی و کسب و کارتان و حتی دنیا را نیز تغییر دهید.

برای اینکه بتوانید چرایی خود را بیابید و به دیگران نیز در این راه انگیزه بدهید، ادامه این خلاصه کتاب را از دست ندهید!

شیوه های سنتی انگیزه بخشی را کنار بگذارید

شما در طول زندگی تان در موقعیت هایی قرار می گیرید که باید دیگران را متقاعد کنید و به آنها انگیزه ببخشید تا کاری را انجام دهد. برای مثال، ممکن است رئیس سازمانی باشید و بخواهید به کارمندان تان انگیزه بدهید تا با تمام توان در راستای اهداف سازمان تلاش کنند. یا ممکن است بخواهید برای انجام یک پروژه خیرخواهانه از دوستان و آشنایانتان کمک بگیرید. در این صورت، شما از چه شیوه هایی برای انگیزه دادن استفاده می کنید؟ ممکن است شما هم مانند اغلب افراد و سازمان ها همچنان شیوه های سنتی انگیزه بخشی را به کار ببرید.

در شیوه های قدیمی انگیزه بخشی، سازمان ها کارمندان خود را با جایزه تشویق می کنند و در صورتی که کسی از انجام دستورات امتناع کند، او را با عواقب بد تهدید می کنند. به عبارتی دیگر، آنها سیاست چماق و هویج را به کار می برند.

استفاده از این شیوه تنها برای مدت کوتاهی اثربخش است و نمی توان در طولانی مدت هیچکس را با تهدید یا جایزه وادار به انجام کاری کرد. بهترین راه برای انگیزه بخشی به دیگران، الهام بخشی به آنها و افروختن شعله های اشتیاق درونی آنهاست.

همانطور که شما با یافتن چرایی خود میتوانید با انگیزه و علاقه ای دائمی کار کنید، کارمندان تان هم میتوانند از این راه زندگی کاری شان را متحول کنند. به آنها کمک کنید به درک عمیقی از چرایی اهداف و فعالیت های سازمان برسند و چرایی خود را نیز پیدا کنند.

کارمندانی که چراییشان با چرایی سازمان هماهنگ باشد، دیگر نیازی به تشویق یا تنبيه ندارند. آنها از اشتیاقی درونی و دائمی برخوردار هستند که انگیزه ادامه کارشان را تأمین می کند.

کارمندان مشتاق بدون هیچ چشمداشتی تمام تلاششان را در راستای تحقق اهداف سازمان به کار می برند، زیرا انگیزه آنها منبعی درونی و ارزشمند دارد.

آنها معنا و ارزش حقیقی کارشان را درک کرده اند و به همین سبب، به خاطر پاداش و تشویق کار نمی کنند.

برادران رایت (Wright Brothers) نیز دقیقا به کمک انگیزه و اشتیاق درونی خود توانستند به هدفشان برسند و موفق شوند. آنها اولین هواپیمای موتوری را در سال ۱۹۰۳ ساختند. اما آنها برخلاف رقیبان خود، از مزایایی چون تیم فنی آموزش دیده یا حامیان مالی برخوردار نبودند ولی با این حال، توانستند به موفقیت برسند.

چیزی که به آن دو انگیزه می داد، ثروتمند شدن یا رسیدن به شهرت نبود، بلکه اشتیاق سوزان آنها در این نهفته بود که غیرممکن ها را ممکن سازند. در واقع، آنها چرایی کارشان را یافته بودند و همین موضوع، کلید موفقیت آنها بود و برتری لازم برای موفقیت را نسبت به رقبایشان به آنها می بخشید.

شیوه های سنتی انگیزه بخشی را کنار بگذارید و با چرا شروع کنید!

شما در طول زندگی تان در موقعیت هایی قرار می گیرید که باید دیگران را متقاعد کنید و به آنها انگیزه ببخشید تا کاری را انجام دهد. برای مثال، ممکن است رئیس سازمانی باشید و بخواهید به کارمندان تان انگیزه بدهید تا با تمام توان در راستای اهداف سازمان تلاش کنند. یا ممکن است بخواهید برای انجام یک پروژه خیرخواهانه از دوستان و آشنایانتان کمک بگیرید. در این صورت، شما از چه شیوه هایی برای انگیزه دادن استفاده می کنید؟ ممکن است شما هم مانند اغلب افراد و سازمان ها همچنان شیوه های سنتی انگیزه بخشی را به کار ببرید.

در شیوه های قدیمی انگیزه بخشی، سازمان ها کارمندان خود را با جایزه تشویق می کنند و در صورتی که کسی از انجام دستورات امتناع کند، او را با عواقب بد تهدید می کنند. به عبارتی دیگر، آنها سیاست چماق و هویج را به کار می برند.

استفاده از این شیوه تنها برای مدت کوتاهی اثربخش است و نمی توان در طولانی مدت هیچکس را با تهدید یا جایزه وادار به انجام کاری کرد. بهترین راه برای انگیزه بخشی به دیگران، الهام بخشی به آنها و افروختن شعله های اشتیاق درونی آنهاست.

همانطور که شما با یافتن چرایی خود میتوانید با انگیزه و علاقه ای دائمی کار کنید، کارمندان تان هم میتوانند از این راه زندگی کاری شان را متحول کنند. به آنها کمک کنید به درک عمیقی از چرایی اهداف و فعالیت های سازمان برسند و چرایی خود را نیز پیدا کنند.

کارمندانی که چراییشان با چرایی سازمان هماهنگ باشد، دیگر نیازی به تشویق یا تنبيه ندارند. آنها از اشتیاقی درونی و دائمی برخوردار هستند که انگیزه ادامه کارشان را تأمین می کند.

کارمندان مشتاق بدون هیچ چشمداشتی تمام تلاششان را در راستای تحقق اهداف سازمان به کار می برند، زیرا انگیزه آنها منبعی درونی و ارزشمند دارد.

آنها معنا و ارزش حقیقی کارشان را درک کرده اند و به همین سبب، به خاطر پاداش و تشویق کار نمی کنند. برادران رایت (Wright Brothers) نیز دقیقا به کمک انگیزه و اشتیاق درونی خود توانستند به هدفشان برسند و موفق شوند. آنها اولین هواپیمای موتوری را در سال ۱۹۰۳ ساختند. اما آنها برخلاف رقیبان خود، از مزایایی چون تیم فنی آموزش دیده یا حامیان مالی برخوردار نبودند و با این حال، توانستند به موفقیت برسند.

چیزی که به آن دو انگیزه می داد، ثروتمند شدن یا رسیدن به شهرت نبود، بلکه اشتیاق سوزان آنها در این نهفته بود که غیرممکن ها را ممکن سازند. در واقع، آنها چرایی کارشان را یافته بودند و همین موضوع، کلید موفقیت آنها بود و برتری لازم برای موفقیت را نسبت به رقبایشان به آنها می بخشید.

چرخه طلایی را بشناسید تا بتوانید دیگران را رهبری کنید

سایمون سینک در جریان مطالعاتش بر کارها و رفتارهای انسان، به مفهومی دست یافت که نام آن را چرخه طلایی (The Golden Circle) گذاشت. شناخت و درک ایده این چرخه می تواند به شما کمک کند راه موفقیت را در زندگیتان پیش بگیرید.

چرخه طلایی از ۳ دایره هم مرکز تشکیل می شود که شامل موارد زیر هستند:

* دایره «چرایی» که هسته اصلی و دایره مرکزی است.

* دایره «چگونگی» که بعد از دایره «چرایی» قرار دارد.

* دایره «چیستی» که بیرونی ترین دایره این چرخه است.

* دایره «چیستی» به توصیف فعالیتهای یک شخص، کسب وکار یا سازمان می پردازد. این مفهوم به خودی خود کاملا گویا و مشخص است. این دایره، کاری است که انجام می شود، مثل تولید تلویزیون یا ارائه خدمات رایانه ای. * دایره «چگونگی» روش دستیابی به دایره «چیستی» را نشان میدهد. چگونه کارهایتان را انجام می دهید تا از رقیبانتان متمایز باشید؟

* دایره «چرایی» رسالت یک کسب و کار و یا سازمان را توصیف می کند. هدف اصلی و معنای کارهایتان چیست؟ اساس بنیان گذاری سازمان تان چه چیزی است؟

با این که شناختن و فکر کردن به هر سه این مفاهیم ضروری است، اما اغلب کسب وکارها و سازمان ها تصویر روشنی از «چرایی» کارشان ندارند. بسیاری از افراد فکر می کنند که «کسب منفعت» چرایی کارشان است. در حالی که کسب منفعت تنها نتیجه حاصل از کار است! «چرایی» در واقع آن علت و انگیزه درونی است که سبب می شود هر روز صبح از خواب برخیزید و با قدرت به کار و تلاش ادامه دهید.

برای این که بتوانید همکاری مفید و موثری با دیگران داشته باشید، باید هر سه دایره این چرخه طلایی را به خوبی بشناسید و بر مبنای آن عمل کنید.

چرخه طلایی مدلی برای مدیریت است که هم میتوان برای خلق یک کسب وکار و هم برای رهبری و تأثیرگذاری بر دیگران از آن استفاده کرد.

نکته مهمی که باید درباره چرخه طلایی مد نظر قرار دهید، رویکردتان به آن است. بسیاری از افراد از دایره بیرونی شروع می کنند و برای دایره «چیستی» و «چگونگی» جوابی دارند. اما آنها اغلب فراموش می کنند که به یک «چرایی» نیز نیاز دارند. در مقابل، افراد و سازمان های موفق، خلاف این مسیر حرکت می کنند. آنها کارشان را با یافتن «چرایی» آغاز می کنند و سپس، به سراغ «چگونگی» و «چیستی» می روند.

بنابراین، برای داشتن زندگی یا کسب وکار موفق، چرخه طلایی را الگوی خود قرار دهید و با چرا شروع کنید.

چرخه طلایی سایمون سینک در کافه کتاب

با چرا شروع کنید تا تبدیل به رهبری موفق شوید

همانطور که در قسمت قبلی این خلاصه کتاب به آن پرداختیم، شما در مواجهه با چرخه طلایی باید از دایره درونی یعنی «چرایی» آغاز کنید تا در نهایت به «چیستی» برسید. در رابطه با دیگران نیز این مسئله صدق می کند.

اگر می خواهید الهام بخش دیگران باشید و آنها را رهبری کنید یا اگر می خواهید در کسب و کارتان موفق شوید و مشتریان وفادار بسیاری داشته باشید، با چرا شروع کنید. پیش از آنکه به دیگران بگویید «چه چیزی» در اختیار دارید، «چرایی» تان را برایشان بیان کنید و به آنها نشان دهید که باور قلبی تان چیست، زیرا این تنها راه جذب افراد و کسب وفاداری آنهاست.

شاید فکر کنید که روانشناسی می تواند علت تأثیرگذاری این شیوه را توضیح دهد. اما در واقع، علت این امر ریشه در زیست شناسی دارد. مغز انسان سه لایه دارد که با چرخه طلایی قابل مقایسه است.

بخش بیرونی مغز یا نئوکورتکس، مسئول تجزیه وتحلیل های منطقی و زبان است و با دایره «چیستی» سروکار دارد. دو بخش زیرین که با دایره «چگونگی» و «چرایی» در ارتباط است، مسئول تصمیم گیری ها، رفتارها و احساسات است و هیچ درکی از زبان ندارد.

به همین خاطر، افراد معمولا تصمیمهایشان را بر پایه «چرایی» می گیرند و هرچقدر هم که «چیستی» یک امر از نظر منطقی مطلوب باشد، باز هم آنقدر قدرتمند نیست که آنها را متقاعد کند تا دست به عمل بزنند. «چرایی» تأثیری عاطفی بر افراد می گذارد که منطق «چیستی» را شکست می دهد.

بنابراین، افرادی که در موقعیتهای رهبری و مدیریت قرار دارند و می خواهند دیگران را تشویق به عمل کنند، باید پیش از هر چیز «چرایی» و رسالت عمل را برایشان توضیح دهند. با این شیوه، آنها احساسات افراد را برمی انگیزند و در آنها شور و اشتیاق ایجاد می کنند.

وقتی احساسات افراد برانگیخته می شود، آنها دست به عمل می زنند، شروع به خرید محصولات و حمایت از برندها می کنند و با این کار، نشان می دهند که چه کسی هستند و چه باورهایی دارند.

هر چقدر «چرایی» خود را روشن تر برای دیگران تشریح کنید، افراد بیشتری را می یابید که به «چرایی» شما باور دارند و در نتیجه، پیروان و مشتریان بیشتری پیدا می کنید.

به یاد داشته باشید که مردم «چیزی» را که شما ارائه می کنید نمیخرند؛ آنها «چرایی» پشت آن را می خرند.

بنابراین، باز هم تأکید می کنیم که اگر می خواهید رهبر موفقی باشید، باید کارتان را از دایره مرکزی چرخه طلایی یا همان «چرایی» شروع کنید.

شما باید ابتدا توضیح دهید که «چرا» کاری را انجام می دهید، سپس به توضیح «چگونگی» و در نهایت «چیستی» آن بپردازید.

برای درک بهتر اهمیت این نکته، به مثالی از شرکت اپل Apple توجه کنید:

این شرکت، به جای آنکه مانند بسیاری از شرکت های دیگر، با بیان «چیستی» کارش را شروع کند، با شعار تبلیغاتی «متفاوت فکر کنید»، به خوبی «چرایی» اش را به نمایش گذاشت. سپس با طراحی و رابط کاربری جذاب نشان داد چگونه می خواهد رقبایش را کنار بزند و در نهایت، چیستی کارش را نمایان کرد و انواع محصولات، نظیر کامپیوتر و تلفن همراه هوشمند را به بازار عرضه کرد.

این شرکت موفقیت خود را مدیون داشتن یک «چرایی» قدرتمند و بیان روشن آن به مشتریان است. «متفاوت بودن»، چرایی شرکت اپل است که توانسته است با آن مشتریان وفادار بسیاری پیدا کند و به موفقیتی چشمگیر برسد.

وقتی «چرایی» انجام کاری افراد را هیجان زده کند و به وجد آورد، محصول دیگر به خودی خود اهمیت چندانی ندارد. مشتریان تحت تأثیر رسالت آن کسب وکار قرار می گیرند و هر چه را که به فروش برساند با خوشحالی می خرند.

کسب وکارهایی که با چرا شروع می کنند، پایدارترند

اگر رویای شروع یک کسب و کار را دارید یا به تازگی کسب و کار خودتان را به راه انداخته اید، احتمالا دوست دارید بدانید که چگونه می توانید به موفقیتی پایدار و طولانی مدت برسید.

خبر خوب این است که برای این کار، نیازی به استراتژی های پیچیده و عجیب وغریب ندارید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که کارمندان و مشتریان تان را به وجد آورید و در آنها شور و اشتیاق ایجاد کنید. همان طور که در بخش های قبلی این خلاصه کتاب بدان پرداختیم، برای برانگیختن افراد، نیاز دارید که تک تک کارها و فرآیندهای تصمیم گیری تان را با چرا شروع کنید. تنها از این طریق است که می توانید با موفقیت ایده هایتان را عملی کنید. حتی عوامل دیگر مانند منابع مالی و انسانی، نقش کمرنگ تری در موفقیت تان ایفا می کنند.

با تحت تأثیر قرار دادن و برانگیختن احساسات دیگران، می توانید پیروان زیادی پیدا می کنید. فرقی نمی کند که این پیروان مشتریان تان هستند یا کارمندانتان، مهم این است که بتوانید با «چرایی»تان آنها را به وجد بیاورید و در نتیجه، وفاداری شان را کسب کنید. به پشتوانه همین حامیان وفادار می توانید زیر و بم یک صنعت و حتی دنیا را تغییر دهید!

به مثالی از کارخانه موتورسیکلت سازی آمریکایی هارلی دیویدسون (Harley Davidson) توجه کنید. این شرکت، در طی بیش از صد سال فعالیت خود، مجموعه ای بزرگ از هوادارانی وفادار به دست آورده است. موتورسیکلت هارلی برای مشتریانش تنها یک موتور نیست، بلکه نمادی با ارزش است. نمادی که باعث میشود چندین ماه منتظر بمانند تا موتوری که سفارش داده اند به دستشان برسد و حتی تصویر لوگوی هارلی را روی بازویشان خالکوبی کنند؟

کسب و کارهایی که «چرایی» روشنی دارند، خودبه خود از دیگران متمایز جلوه می کنند و نیازی نیست نگران رقیبانشان باشند.

در نتیجه، آن ها می توانند ایده های اصیل و نوآورانه خود را اجرایی کنند و برای رسیدن به موفقیت، مجبور به تقلید از دیگران نیستند.

برخورداری یک کسب و کار از «چرایی» مشخص و هویتی روشن، موجب می شود که بتواند بهترین کارمندان را نیز بیابد و استخدام کند و این امر، نقشی حیاتی در پایداری و موفقیت طولانی مدت آن ایفا می کند. یک شیر نیازی به اثبات خود در جنگل ندارد، شیر بیشه خود باشید!

با چرا شروع کن و شیر بیشه خود باش همراه با کافه کتاب

افراد با انگیزه و پرشور، قدرتمندترین منبع کسب و کار شما هستند

در بخش قبلی خلاصه کتاب گفتیم که کلید موفقیت کسب و کارتان داشتن «چرایی» روشن است. «چرایی» کسب و کارتان باید چنان شفاف باشد تا افرادی که باوری یکسان با شما دارند، بتوانند آن را دریابند و وفاداری و اعتمادشان را به شما نشان دهند. این افراد با آگاهی از «چرایی»تان پیرو شما خواهند شد، تنها به این خاطر که خودشان هم عمیقا به آن باور دارند؛ نه از روی اجبار یا به خاطر پاداش.

پیروانی که هدفی مشترک و به رهبرشان اعتماد دارند، داوطلبانه بیشتر و سخت تر از دیگران کار و تلاش می کنند، زیرا باور قلبی دارند که تلاش هایشان در راستای هدفی ارزشمند است.

به همین دلیل ضروری است که دائما به دنبال یافتن پیروانی وفادار و کارمندانی باشید که به «چرایی» شما اعتقاد عمیق دارند و نباید تنها به سراغ افرادی بروید که مدارک معتبر و یا مهارت هایی خاص دارند.

برای استخدام کارمندان، نباید تنها به توانمندی های افراد توجه کنید و بعدها به فکر انگیزه بخشی به آن ها بیفتید. در عوض، باید کارمندانی با انگیزه و پرشور استخدام کنید و امکان بهبود توانمندی هایشان را

فراهم نمایید.

به عنوان نمونه، خطوط هواپیمایی Southwest، همیشه این فلسفه را عملی کرده است. در دهه ۱۹۷۰، در اوج رقابت برخورداری از بهترین خدمه پرواز، آنها تصمیم گرفتند تا به جای خدمه پرواز حرفه ای، به سراغ استخدام رقصنده ها بروند. با اینکه آنها در این زمینه تجربه ای نداشتند، اما بهترین گزینه برای استخدام بودند. ایجاد لحظات خوش در ذات این رقصنده ها بود و به همین خاطر، توانستند به خوبی از عهده این شغل بربیایند و رفتاری پسندیده و حرفه ای با مسافران داشته باشند.

شما نیز باید به دنبال کارمندانی با انگیزه و پرشور باشید تا علاوه بر اینکه رضایت مشتریان را جلب کنند، با حمایت از کسب و کار و «چرایی»تان سبب جذب کارمندان با انگیزه جدید نیز شوند.

بدین ترتیب، میتوانید یک فضای کاری مملو از انگیزه و اعتماد ایجاد کنید که در آن کارمندان تان برای رسیدن به هدفی مشترک تلاش می کنند و آزادانه دست به نوآوری می زنند. شما با این کار، موفقیت بلندمدت کسب و کارتان را تضمین می کنید.

برای موفقیت طولانی مدت، به چرایی تان پایبند بمانید

شاید در نظر، تعیین و پایبندی به بخش های مختلف چرخه طلایی کار آسانی باشد. اما در دنیای واقعی و در عمل، این مسئله می تواند چالش برانگیز باشد. به خصوص زمانی که طعم موفقیت را میچشید و برایتان عادی می شود، ممکن است «چرایی» خود را به دست فراموشی بسپارید!

دقیقا در همین زمان است که ممکن است درگیر اعداد و ارقام شوید و به موفقیت های سریع و کوتاه مدت آنقدر اهمیت بدهید که یادتان برود چرایی، انگیزه و هدف اصلی کسب و کارتان چه بوده است. علاوه بر این، موفقیت یک سازمان منتهی به توسعه آن و در نتیجه افزایش تعداد افراد و کارمندان آن می شود.

اما هرچه افراد بیشتری در کسب و کارتان حضور داشته باشند، «چرایی» آن بیشتر در معرض خطر فراموشی قرار میگیرد و در طولانی مدت، ضربه سنگینی به کسب و کارتان وارد می کند؟ به همین خاطر، حفظ و پایبندی به «چرایی» کسب و کارتان اهمیتی حیاتی دارد.

چرایی کسب و کارتان باید به بخشی از هویت آن تبدیل شود. با این کار، رهبران بعدی نیز قادر خواهند بود تا آن را درک کنند و هماهنگ با آن، قدم بردارند. سخت ترین قسمت راه اندازی یک کسب وکار موفق، یافتن چرایی آن نیست، بلکه وفاداری به آن و زنده نگه داشتنش است. اگر شما نتوانید چرایی کسب و کارتان را حفظ کنید و روزی تصمیم بگیرید که آن را به شخص دیگری واگذار کنید، عمل حکم مرگ آن را صادر کرده اید.

این اتفاقی است که برای وال مارت ( Wal-Mart )، یک شرکت چند ملیتی و صاحب فروشگاههای خرده فروشی بزرگ زنجیره ای افتاد:

«چرایی» اصلی والمارت، خدمت رسانی به مشتریان و کارکنانش بود. زمانی که مؤسس آن از دنیا رفت، تمرکز مدیران جدید به سودآوری حداکثری از طریق کاهش هزینه های جاری کارمندان تغییر یافت. در نتیجه، تعداد زیادی از کارمندان به خاطر دریافت حقوق کمتر از میزان استاندارد، از شرکت شکایت کردند و وال مارت مجبور به پرداخت صدها میلیون دلار جریمه شد.

بنابراین، اگر می خواهید کسب و کارتان موفقیتی طولانی مدت و دائمی داشته باشد، حفظ و پایبندی به چرایی آن را فراموش نکنید!

با فریب مشتریان نمی توانید به سود پایدار دست یابید

بسیاری از شرکت ها از شیوه های جذاب و فریبنده برای تحت تأثیر قرار دادن مشتری های بالقوه استفاده می کنند تا آنها محصولاتشان را خریداری کنند. آنها نمی دانند که بهترین راه فروش و بازاریابی این است که به کمک «چرایی» به مشتریان انگیزه بدهند و آنها را هیجان زده کنند.

آنها معمولا به سراغ های تاکتیک های متداول فروش میروند؛ تاکتیک هایی معمولی که همه شرکتها از آنها استفاده می کنند و هیچ نشانی از «چرایی» و اصالت شرکت در آنها نیست!

برای نمونه به دو مورد از این تاکتیکها دقت کنید:

* پیشنهادهای تخفیف کوتاه مدت و «یکی بخر، دوتا ببر»: هدف از استفاده از این تاکتیک، القای این حس به مشتریان است که فرصتی شگفت انگیز در اختیارشان قرار گرفته است که دیگر هیچ وقت تکرار نخواهد شد. در نتیجه، مشتریان برای بهره مندی از این فرصت عالی اما کوتاه، هجوم می آورند تا محصولات ارائه شده را بخرند.

* ارائه اطلاعاتی که با واقعیت همخوانی ندارند، اما در نظر مشتریان معتبر جلوہ می کنند. برای مثال، بسیاری از شرکتهای تولیدکننده محصولات مربوط به بهداشت دهان، در تبلیغات خود دندانپزشک‌هایی را نشان می دهند که کیفیت محصولات را تأیید می کنند، یا از جملاتی نظیر این استفاده می کنند: «از هر پنج دندانپزشک، چهارتایشان از این مسواک استفاده می کنند!»

این تاکتیک ها به دلیلی ساده مورد استفاده قرار می گیرند: آنها برای مدتی کوتاه جواب می دهند . اما این موفقیت عمر کوتاهی دارد. در نهایت، یک کسب و کار نمی تواند سودش را از این تاکتیک ها به دست آورد، چون منجر به ایجاد حس اعتماد و وفاداری در مشتریان نمی شوند!

شما با «چرایی تان می توانید مشتریانی وفادار به دست بیاورید و نیازی به تاکتیک های فریبنده فروش نداريد.

مشتریان وفادار به خاطر «چرایی» شما، حامی و طرفدارتان هستند و محصولات شما را می خرند، زیرا شما برند محبوبشان هستید. از آنجایی که آنها به «چرایی» شما باور قلبی دارند، تنها به خاطر ارزان تر یا باکیفیت تر بودن محصولات یک برند دیگر به سراغ آن نمی روند.

به همین خاطر، استفاده از «چرایی» کسب و کارتان روشی پایدار برای جذب مشتریان وفادار است و تاکتیک های فروش فریبنده، گزینه مناسبی برای موفقیت طولانی مدت شما نیستند.

سخن پایانی

اگر می خواهید در زندگیتان احساس رضایت و خوشبختی کنید، با کسب و کاری دارید و می خواهید به موفقیت برسید، تنها یک راه دارید و آن این است که «با چرا شروع کنید.»

«چرایی» شما همان انگیزه و دلیلی است که صبح ها شما را از تخت خواب بیرون می آورد و به سمت اهداف‌تان پیش می‌راند. «چرایی» شما شور و اشتیاق سوزان شماست که سبب می شود بدون توقع پاداش یا ترس از تنبیه دست به کار شوید و تمام تلاشتان را به کار ببندید.

استفاده از «چرایی» در ارتباط با دیگران نیز اهمیت بالایی دارد. شما می توانید به کمک «چرایی» خود عواطف افراد را برانگیزید و به آنها انگیزه بدهید، کارمندانی پرشور و پرتلاش استخدام کنید و مشتریانی وفادار به دست بیاورید.

شما باید تمام کارها و فرآیندهای تصمیم‌گیری‌تان را با چرا شروع کنید، زیرا تنها از این طريق است که میتوانید به موفقیتی پایدار و طولانی مدت دست یابید.

پیشنهاد کاربردی:

  • به جای تشویق کارمندان با پول و پاداش، کاری کنید که آنها نسبت به کارشان حس ارزشمند بودن پیدا کنند و چرایی کار خود را عمیقا درک کنند.
  • در کسب و کارتان به هر سه عامل «چرایی»، «چگونگی» و «چیستی» توجه کنید و هر سه را خوب بشناسید.
  • اگر می خواهید برای بلندمدت کسب و کارتان را نگه داشته و توسعه دهید، به جای فریفتن مشتریان، حس وفاداری و اعتماد را در آنان ایجاد کنید، به گونه ای که برای دریافت محصول یا خدمتتان حاضر باشند چند ماهی صبر کنند و سراغ رقبا نروند!

درباره‌ی باریستا

باریستا قدیمی ترین و اولین ادمین کافه کتابه. عاشق کتاب، مترجم، نویسنده و پر ذوق. در حال حاضر داره وبسایت کافه کتاب رو هم مدیریت میکنه و تمام تلاشش اینه که بهترین چکیده ها برای کافه کتابی ها گزینش بشن.

همچنین ببینید

چکیده کتاب 48 قانون قدرت نوشته رابرت گرین در کافه کتاب

۴۸ قانون قدرت

با مطالعه چکیده کتاب ۴۸ قانون قدرت نوشته رابرت گرین در می‌یابید چگونه با استفاده …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *